جراحی آندوسکوپی سینوس چیست؟

یکی از تفاوت های جراحی آندوسکوپی سینوس با جراحی سینوس سنتی این است که یک آندوسکوپ در بینی برای مشاهده حفره بینی و سینوس ها مورد استفاده قرار می گیرد. این معمولاً نیاز به ایجاد برش خارجی را حذف می کند. آندوسکوپ، امکان مشاهده بهتر نواحی بیمار یا دچار مشکل شده را فراهم می نماید. این مشاهده آندوسکوپیک به همراه مطالعات دقیق اشعه X، مشکلی را که قبلاً آشکار نبوده  نمایان می سازد. ( جراح بینی تهران )

تفاوت دیگر این است که جراحی سینوس آندوسکوپیک بر روی درمان علت اصلی مشکل تمرکز می نماید. نواحی پرویزنی معمولاً باز می شوند و امکان مشاهده سینوس های فکی، سینوس های پیشانی و سینوس های پروانه ای را فراهم می آورد.

این سینوس ها را می توان مستقیماً مشاهده نموده و در صورت لزوم ، بافت بیمار یا مسدود شده را برداشت. معمولاً بخش اندکی از بافت نرمال برداشته می شود و جراحی سینوس اغلب به صورت یک درمان سرپایی انجام می شود.

جراحی آندوسکوپی سینوس

نحوه انجام جراحی آندوسکوپی سینوس

برای قابل انجام بودن این عمل جراحی، پزشک با توجه به شرایط بیمار اقدام به بی حس یا بیهوش نمودن او می نماید.

سپس از یک آندوسکوپ کوچک برای مشاهده وضعیت سینوس و بینی ها بهره می گیرد و عمل جراحی را بدون نیاز به ایجاد برش و از طریق سوراخ ها انجام می دهد.

چگونه برای جراحی آندوسکوپی سینوس آماده شویم؟

• قبل از جراحی سینوس، آزمایش خون و برخی مطالعات از قبیل EKG و اشعه X قفسه سینه انجام می شود.
  • در برخی موارد استروئید خوراکی ( یا افزایش دوز) و درمان آنتی بیوتیک، در دوره قبل از جراحی انجام می شود. این داروها را طبق تجویز مصرف کنید.
  • اگر افزایش قابل ملاحظه ای در عفونت سینوس خود ظرف یک هفته قبل از جراحی مشاهده کردید، به پزشک اطلاع دهید.
  • از مصرف آسپرین یا سالیسیلات حاوی آنالژزیک حداقل ۱۰ روز قبل از جراحی خودداری کنید. آسپرین حتی در مقادیر کم می تواند به میزان قابل ملاحظه ای خونریزی را در طول جراحی و پس از آن افزایش دهد.
  • از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن، آدویل، موترین، الیو) برای حداقل ۵ روز قبل از جراحی خودداری کنید؛ این داروها نیز باعث افزایش خطر خونریزی می شود.
  • حداقل ۳ هفته قبل از جراحی سیگار نکشید؛ سیگار کشیدن نه تنها علائم سینوس را بدتر می کند، بلکه استعمال آن در هفته های قبل و بعد از جراحی باعث ایجاد اسکار بیشتر و نامطلوب شدن نتیجه جراحی می شود.
  • از نیمه شب قبل از جراحی چیزی نخورید و ننوشید.
  • اگر دارو مصرف می کنید حتماً پزشک را مطلع کرده و از ایشان، در ارزیابی قبل از جراحی در خصوص مصرف دارو در صبح روز جراحی سوال کنید.