پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای نرم و غیرقابل لمس است که در انتهای بینی و مسیر سینوس ها قرار می گیرد. شکل ظاهری این توده های بدون درد ، به صورت خوشه انگور بوده و در انتهای گلو آویزان هستند. پوليپ بيني می تواند در افرادی که دچار عفونت های دوره ای ، آلرژی و غیره هستند ایجاد شود.

پولیپ ها گاها می توانند کوچک باشند که در این حالت هیچ نشانه ای نداشته و فرد متوجه آن نمی شود. به طبع در این حالت نیاز به اقدام خاصی نیست. اما پولیپ های بزرگ سبب انسداد مجاری تنفسی شده و فرد را با مشکلات مختلفی همچون عفونت های مکرر ، خلل در تنفس و حس بویایی مواجه می کند.

بروز این عارضه در هر سنی امکان پذیر است اما در افراد میانسال شایع تر می باشد.

علائم پولیپ بینی

• خروپف در خواب
  • گرفتگی مداوم بینی
  • سینوزیت مزمن
  • آبریزش بینی از پشت
  • احساس درد در صورت و سر
  • احساس خارش در اطراف چشم
  • فشار به روی پیشانی و صورت
  • کاهش یا از بین رفتن حس بویایی
  • احساس درد در دندان های بالا
  • آبریزش غیرطبیعی بینی

پولیپ بینی

نحوه تشخیص پولیپ بینی

در ابتدا پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از چراغ قوه مخصوص داخل بینی را بررسی می کند. در صورتی که با این روش پوليپ بيني مشخص نشد ، انجام سی تی اسکن و ام آر آی تجویز می شود.

تست آلرژی و تست های ژنتیکی نیز از دیگر روش های تشخیص پولیپ بینی به حساب می آیند.

درمان پولیپ بينی

راه های مختلفی به منظور درمان پولیپ بینی مورد استفاده قرار می گیرد. دارو درمانی و جراحی پوليپ بيني از درمان های این عارضه محسوب می شوند.

زمانی که وجود پولیپ توسط پزشک تایید شد ، پزشک دارو های لازم همچون اسپری بيني ، کورتیکو استروئید های خوراکی و تزریقی و غیره را تجویز می کند. این دارو سبب کوچک یا از بین رفتن این توده ها می شوند.

اما در برخی موارد ممکن است دارو درمانی موفقیت آمیز نباشد که در این شرایط انجام جراحی ضرورت پیدا می کند. جراحی پولیپ بینی چندان دشوار نیست و با استفاده از وسیله ای به نام اندوسکوپ صورت می گیرد.

لازم به ذکر است دارو درمانی و جراحی به معنی از بین رفتن همیشگی پولیپ ها نیست و این امکان وجود دارد که پس از مدتی مجددا ایجاد شوند.